Skriv ut

Ervikane

besøk

Turmål i området

Ervikane er et av de flotteste friluftsområdene i Bjørnafjordsregionen og Os skjærgården. Området har mange stier og gangveier.

Fra Bergen kjører du Osveien og følger skilting mot Halhjem og tar av til høyre mot Lepsøy/Lepsøyveien. Kjør ca 2 km til du kommer til Hagavik hjemmebakeri. Deretter tar du til høyre og følger veien forbi Nore Neset skole og tar deretter første til venstre inn på Strøneveien. Følg veien til du har kjørt over Strøne broen, da tar du første vei til høyre og fortsetter på Strøneveien. Etter ca 1,5 km, svinger du til venstre inn på Lønnevågvegen. Hold deg på denne til du ser skiltet Ervikane badeplass og ta da til venstre her og kjør veien til ende. Alternativ kjørerute fra Bergen er å følge E39 og ta av til Ulvenveien. Følg Ulvenveien til du har passert Vaksinen flyplas og kjør dretter videe på Strøneveien. Følg veien til du har kjørt over Strøne broen, da tar du første vei til høyre og fortsetter på Strøneveien. Etter ca 1,5 km, svinger du til venstre inn på Lønnevågvegen. Hold deg på denne til du ser skiltet Ervikane badeplass og ta da til venstre her og kjør veien til ende. God parkeringsplass for til sammen ca. 70 biler.

Fra parkeringsplassen er det ca. 250 m gangveg med fast dekke fram til idylliske badeviker og solplasser. Her er det og godt tilrettelagt for både telting og bålkos. Her finnes og Toalett, som også er tilrettelagt for funksjonshemmede.

For de som ønsker en litt lenger tur anbefaler vi rundturen fra parkeringsplassen i Ervikane, gjennom friluftsområdet og videre til Sørstrøno. Fra Sørstrøno går det sti over fjellet, gjennom et skar og tilbake til parkeringsplassen i Ervikane. Langs veien mot Sørstrøno er det også mulig å velge en kortere tur gjennom friluftsområdet og tilbake til parkeringsplassen. Rundturen har flere bløte partier, godt fottøy er nødvendig. Turen er ikke skiltet, ta med eller last ned kart hvis du ikke er kjent.

Klassifisering: Enkel
Lengde ca 1.8km
Varighet: ca 45 min
Passer for alle, også barnevogn og rullestol