Skriv ut

Svartevatnet

besøk

Turmål i området

Turen inn til svartavatnet starter fra parkeringsplassen fra den idylliske plassen ved Pøylo-Lysefjorden. På Pøylo kan du ofte bli vitne til nydelige svaner som glir så majestetisk, stille rundt-, ofte etterfulgt av ender. Fra det nærliggende ridesenteret kan man ofte både se og høre barn som er ute og koser seg med hestene.

Fra Bergen kjører du Osvegen og i første rundkjøring ved Uno-X, tar du til høyre mot Halhjem. Følg veien videre til rundkjøring nr to hvor du kjører rett frem. Når du da ser skiltingen til Ulven leir, svinger du inn der og følger veien i 5 km. Da skal parkeringsplassen på høyre side ved Pøylo/Lysefjorden. Fra Fana kirke kjører du Fanafjellsveien til du kommer til Lyseklosterveien, her tar du til venstre og etter ca 300 m ser du parkeringsplassen på høyre side. Viktig: Bruk parkeringsplassen, ikke parker langs veikanten. Husk å vis hensyn til fastboende og plass til eventuelle utrykningskjøretøy.

Her går du på godt- opparbeidet grusvei helt frem Svartavatnet. Når motbakkene er unnagjort, så kommer du til et naturlig stoppe stede for turen. Her er det plassert benk med bord hvor du kan kose deg med medbrakt nistepakken. Samtidig som du nyter den fantastiske utsikten utover Lysefjorden, Korsnes og mot Marstein fyr.

Det finnes og flere avstikkere til nærliggende fjell, blant annet Lyshorn 404 m.o.h. slik at man kan lage seg en rundtur av turen. Det står et lite skilt i veikanten (h-side på vei inn) for de som måtte ønske å forlenge turen opp dit. Denne turen er ikke merket, men stien er godt synlig. Sørg for å last ned kart hvis du ikke er kjent.

Klassifisering: Enkel
Lengde ca 5.5 km
Varighet: ca 2 timer
Passer veldig fint for barnefamilier